OrganiseratKaos

Information

This article was written on 26 Jul 2009, and is filled under övrigt.

Current post is tagged

, ,

En lättvindig spelares bekännelser

*Spelindustrin och mina köpvanor*
Detta är ett öppet brev riktat till hela spelindustrin men främst utgivarna. Jag tänkte berätta lite om mina köpvanor och hur dessa har förändrats i takt med att jag inte hinner spela lika mycket som förr.
I yngre dar, från 13-14 och uppåt så spenderades mycket av mina pengar på spel. I snitt ungefär ett spel i månaden och då låg priserna på 399-499 kr, i regel. Men det kommer en tid när skolan stjäl mer tid från fritiden och helt plötsligt finner man andra saker att lägga pengar på. När skolan tog slut så tog jag en liten tripp till landet *down under* och under ett års tid spelades i stort sätt ingenting.
När jag kom tillbaka till Sverige och arbetslivet så började pengarna rulla in, men de lades aldrig på spel.
Nu är jag högskolestudent har, hör och häpna, det senaste halvåret lagt ganska så mycket pengar på spel. Mer än jag gjort sen tiden då man var bekymmerslös och kunde spela dagarna långa. Anledningen är priserna på de spel jag har velat spela. De har kommit ned på en human nivå.
Det senaste spelet jag inhandlade var en nyversion av klassikern *The Secret of Monkey Island* med epitetet *Special Edition*. 80 saftiga riksdaler kostade detta mig. Med andra ord fanns det ingenting att ens fundera över. Ett par klick i *Steam* senare och spelet ligger nere för konsumtion på hårddisken. Hade detta spel kostat 150 eller t om 250 kronor så hade jag aldrig kommit på tanken att hosta ut de summorna. Men då det nu låg på en impulsköpsnivå (en nivå som varierar kraftigt från person till person) så fanns det inget att snacka om. Släpps det fler kvalitetsspel i denna prisklass så kommer jag utan att tveka spendera 200-300 kronor i månaden på att köpa spel, pengar som går rätt ned i industrins fickor.
Alternativet är 0 kr. Jag kommer inte köpa *ett* spel för 400 kronor då jag inte tycker att det är värt det. Särskilt inte med min ganska skrala budget.
Det här kanske låter som det klassiska ‘mycket snack och lite verkstad’-snacket men faktum är att jag redan känt på hur det är att köpa spel och program i den här prisklassen, då jag tills för ganska nyligen ägde en iPhone.
Uppemot ungefär 200 kronor i månaden spenderade jag på småprogram och spel till denna, smått på, mirakulösa telefon. Det dyraste *spelet* jag köpte genom App Store kostade 75:- men de flesta av mina inköp låg på betydligt lägre summor. Att köpa mobilspel för 7-20 kronor stycket känns knappt i plånboken alls.
Nu kommer slutklämmen: Jag tycker självklart inte att spelindustrin skall sänka priserna på sina spel så lågt som under tjugolappen. Men man måste hitta balansgången för impulsköp till just den plattformen man utvecklar för. Det innebär ju självklart att varje transaktion skulle minska i storlek men mängden transaktioner skulle öka. (I mitt fall lavinartat)
Det är väl ingen tvekan om att Apple förändrade mobiltelefonindustrin men nu börjar de sakta men säkert förändra distrubitionsindustrin. Det är bara att haka på eller haka ur. Valet är upp till er.
Detta är mer av en vädjan än en reprimand. Spelindustrin har slagit rot lång nere i kulturjorden. Kulursverige kommer aldrig blomma ut utan er.

Detta är ett öppet brev riktat till hela spelindustrin men främst utgivarna. Jag tänkte berätta lite om mina köpvanor och hur dessa har förändrats i takt med att jag inte hinner spela lika mycket som förr.

I yngre dar, från 13-14 och uppåt så spenderades mycket av mina pengar på spel. I snitt ungefär ett spel i månaden och då låg priserna på 399-499 kr, i regel. Men det kommer en tid när skolan stjäl mer tid från fritiden och helt plötsligt finner man andra saker att lägga pengar på. När skolan tog slut så tog jag en liten tripp till landet down under och under ett års tid spelades i stort sätt ingenting.

När jag kom tillbaka till Sverige och arbetslivet så började pengarna rulla in, men de lades aldrig på spel.

Nu är jag högskolestudent har, hör och häpna, det senaste halvåret lagt ganska så mycket pengar på spel. Mer än jag gjort sen tiden då man var bekymmerslös och kunde spela dagarna långa. Anledningen är priserna på de spel jag har velat spela. De har kommit ned på en human nivå.

Det senaste spelet jag inhandlade var en nyversion av klassikern The Secret of Monkey Island med epitetet Special Edition. 80 saftiga riksdaler kostade detta mig. Med andra ord fanns det ingenting att ens fundera över. Ett par klick i Steam senare och spelet ligger nere för konsumtion på hårddisken. Hade detta spel kostat 150 eller t om 250 kronor så hade jag aldrig kommit på tanken att hosta ut de summorna. Men då det nu låg på en impulsköpsnivå (en nivå som varierar kraftigt från person till person) så fanns det inget att snacka om. Släpps det fler kvalitetsspel i denna prisklass så kommer jag utan att tveka spendera 200-300 kronor i månaden på att köpa spel, pengar som går rätt ned i industrins fickor.

Alternativet är 0 kr. Jag kommer inte köpa ett spel för 400 kronor då jag inte tycker att det är värt det. Särskilt inte med min ganska skrala budget.

Det här kanske låter som det klassiska ‘mycket snack och lite verkstad’-snacket men faktum är att jag redan känt på hur det är att köpa spel och program i den här prisklassen, då jag tills för ganska nyligen ägde en iPhone.

Uppemot ungefär 200 kronor i månaden spenderade jag på småprogram och spel till denna, smått på, mirakulösa telefon. Det dyraste spelet jag köpte genom App Store kostade 75:- men de flesta av mina inköp låg på betydligt lägre summor. Att köpa mobilspel för 7-20 kronor stycket känns knappt i plånboken alls.

Nu kommer slutklämmen: Jag tycker självklart inte att spelindustrin skall sänka priserna på sina spel så lågt som under tjugolappen. Men man måste hitta balansgången för impulsköp till just den plattformen man utvecklar för. Det innebär ju självklart att varje transaktion skulle minska i storlek men mängden transaktioner skulle öka. (I mitt fall lavinartat)

Det är väl ingen tvekan om att Apple förändrade mobiltelefonindustrin men nu börjar de sakta men säkert förändra distrubitionsindustrin. Det är bara att haka på eller haka ur. Valet är upp till er.

Detta är mer av en vädjan än en reprimand. Spelindustrin har slagit rot lång nere i kulturjorden och jag tror aldrig att kultursverige kommer blomma utan er. Gå inte och dö!

Kommentarer inaktiverade.

OrganiseratKaos

Recent articles

  • Visitkort i Evernote30 Jan 2011
  • Inköpslista i RTM09 Okt 2010
  • Awesome Drop20 Sep 2010
  • Stämpla dina Androidvänner03 Sep 2010
  • Skicka sidor till datorn från Android01 Sep 2010

Recent comments